Hoe vind je een baan in de marketing?

29 december 2022

Marketing Starters heeft veel marketing vacatures klaar staan. Het vinden van de juiste baan kan een grote uitdaging zijn, een marketing baan vinden is daar geen uitzondering op. Vooral wanneer het baanaanbod zo blijft schommelen als de laatste paar jaren, kan het soms lastig zijn om een positie te vinden. Marketing is gelukkig een vrij stabiel beroep waar veel werk te vinden is.

Dit komt omdat het een brede branche is met veel verschillende mogelijkheden. Toch maakt dat puntje het soms juist lastiger omdat veel marketing gerichte studies niet gefocust zijn op een specifieke kant van marketing. De vraag is: ‘Hoe vind je een baan in de marketing?’ Aan de hand van de volgende tips wordt het een stuk makkelijker om te bepalen wat het juiste beroep voor jou is, en hoe je deze kan vinden. 

Tip 1: Zorg voor ervaring in verschillende branches

Het opdoen van marketing ervaring tijdens de studie brengt voordelen met zich mee op verschillende gebieden. Bedrijven gaan graag in gesprek met sollicitanten die weten wat ze willen en waarom. Wanneer je tijdens het sollicitatiegesprek uit kan leggen waarom deze branche goed bij je past, geeft het aan dat het een doordachte keuze is. Hierdoor laat je zien dat je initiatief en interesse toont in het bedrijf. Het opdoen van ervaring helpt ook veel op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Door verschillende branches uit te testen is het gemakkelijker om een voorkeur te bepalen. 

Tip 2: Netwerken, netwerken en netwerken

De studententijd is de beste periode om connecties op te bouwen, zowel met klasgenoten, stageadressen en zelfs docenten. Elke connectie kan helpen bij het vinden van een baan. Netwerken kan op verschillende levels; sommigen gaan graag naar netwerkgerichte borrels terwijl anderen een luchtig praatje maken op een verjaardag. Er is geen foute manier om connecties op te bouwen. Het kiezen voor een zomerstage los van de studie staat bijvoorbeeld goed op het cv. Daarnaast is het een goede mogelijkheid om te netwerken voor een wat vastere positie bij het bedrijf. 

Tip 3: Een originele cv blijft hangen

Marketing is een beroep met veel creatieve aspecten. Er is hierop in te spelen op deze specialiteiten door ze op een blaadje te presenteren tijdens het solliciteren, maar het kan ook anders. Door een cv op een unieke manier te maken die aansluit bij het bedrijf, heb je al een stapje voor. Een origineel cv valt op tussen alle blaadjes en blijft sneller hangen in de gedachten van de recruiter. Ga je solliciteren op een marketing vacature van een bierbrouwerij? Maak een gepersonaliseerd bierviltje! Op zoek naar een baan bij een videograaf? Stel jezelf voor in een vlog edit! Deze uitingen zijn een creatieve manier om je vaardigheden en portfolio weer te geven. 

Tip 4: Laat zien hoe ver je bent gekomen

Geen enkele werkgever verwacht dat je altijd al perfect bent geweest in je werk. Door een portfolio te laten zien waar duidelijk in te zien is dat het werk progressief beter wordt, geef je aan te kunnen groeien. Vervolgens kun je aan de hand van het portfolio laten zien welke vaardigheden en specialiteiten je geleerd hebt en hoe ze nu toegepast worden. Deze simpele actie laat zien dat je in staat bent om te analyseren, verbeteren en groeien. Dit zijn eigenschappen die gewaardeerd worden in het werkveld. 

Schrijf je in en ontvang jouw vacatures in de mailbox!

Laat je e-mail bij ons achter en ontvang nieuwe vacatures in je mail… Geen zorgen we doen niet aan spam!

Aanmelden